مديريت دانش: مديريت دانش
مديريت دانش
بنقل از بچه هاي مهر البرز |
تأثیر مدیریت دانش بر فرآیندهای کسب و کار
|
|
دوستان عزیز سلام یکی از موضوعات مطرح دنیای امروز بحث Knowledge management (مدیریت دانش) و Knowledge Sharing (اشتراک گذاری دانش) میباشد. در این بحث اگر دوستان موافق باشند در رابطه با :
مطالبی را به کمک شما ارائه می کنم. امید وارم دوستان همکاری لازم را داشته باشند. در آغاز تعریف مختصری را از سایت wikipedia ارائه می دهم : "مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی (Knowledge management - KM) در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکاربرای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.برنامه اجرایی مدیریت اندوختههای علمی بر این دو جزء اصلی بنا میشود:
|
پاسخ: تأثیر مدیریت دانش بر فرآیندهای کسب و کار
|
|
باسلام خدمت دوستان عزیز تعاریف ذیل در سایت هم اندیشی در رابطه دانش و مدیریت دانش ارائه شده است : "سازمان هاي دانشي ومديريت دانش مفهوم دانش صرفا به معناي انتقال آگاهي و اطلاعات نيست، بلکه منظور از دانش، خلاقيت، آفرينندگي و پويندگي است. براين اساس يك سازمان دانشي ايده ساز بوده و بکارگيرنده ايده هاي نو است و از اين طريق به مزيت رقابتي دست پيدا ميکند. (الواني،1377) داونپورت وپورساك (1998) مديريت دانش را رويكردي ساخت يافته مي دانند كه رويه هايي براي شناسايي، ارزيابي، سازماندهي، ذخيرهسازي و بكارگيري دانش به منظور تامين نيازها و اهداف سازمان را درخود جاي مي دهند. در تعريفي ديگر مديريت دانش شامل ترکيب اطلاعات داخلي و خارجي و تبديل آنها به دانش فعال از طريق سکوي تکنولوژي است.(DiMattia.S&Oder.N,1997) مرکز بهره وري کيفيت آمريکا (APQC) که يک سازمان آموزشي غير انتفاعي و تحقيقي است، مديريت دانش را به اين صورت تعريف کرده است: استراتژي ها و فرايندهاي شناسايي، تسخير، کسب قدرت نفوذ در دانش براي افزايش قدرت رقابتي." "تلاش هاي اخيري که در سازمان ها براي کوچک سازي صورت گرفته، همراه با تلاش براي حفظ دانش کارکنان بوده است. سازمان هاي دانش محوري مانند شرکت هاي مشاوره، حسابداري و آژانس هاي تبليغاتي به اين نتيجه رسيدهاند که با بازنشسته شدن يا ترک خدمت خدمت کارکنان بخش زيادي از دانش سازماني خود را از دست مي دهند. چالش بزرگ اين بود که چگونه ابتکارات حرفه اي، تجربيات و دانش را از شخصي بگيريم و به ديگري منتقل کنيم. گرچه تقسيم مغز و فکر آدمي گاهي کاملا غير منطقي به نظر مي رسد، اما اين کار از طريق سيستم دانشي امکان پذير است. (McInerney,1999)" ضمناً فایل ضمیمه هم یک مستند بسیار جالب در زمینه مفهوم knowladge management می باشد که توصیه می کنم دوستان حتماً نگاهی به آن داشته باشند. |
پاسخ: تأثیر مدیریت دانش بر فرآیندهای کسب و کار
|
|
این مستند نیز یک راهنما در رابطه با ابزار ها و تکنیک هایی است که در مدیریت دانش می توان استفاده کرد. http://www.apo-tokyo.org/publications/files/ind-43-km_tt-2010.pdf |
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393