چشم انداز الكترونيكي: چشم انداز الكترونيكي
چشم انداز الكترونيكي
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام به طوركلي دورنماي آينده آموزش الكترونيكي را ميتوان چنين تصويركرد: انتشار رايگان دانش بين كشورها ممكن است منجر به كاهش اختلافات بين كشورها شود. كشورهاي توسعهنيافته در زمينههاي علمي رشد سريعتري پيدا ميكنند و دسترسي همگاني و رايگان به منابع آموزشي باعث شتاب بخشيدن به توسعه علمی و اقتصادي جهان خواهد شد. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
باسلام به نظر من اگه بخواهیم آینده ای خوب برا e-learning در کشورمون داشته باشیم .یه سری راهکار باید در کشورمون اجرا بشه. وضعیت مطلوب ایران بر اساس مدل چهار مرحله یی :راهبرد، زیرساخت، دست اندرکاران و بازار خرید و فروش، هدف گذاری کیفی و پس از آن هدف گذاری کمی شده است. 1- هدف گذاری ها با توجه به بررسی دقیق اسناد راهبردی کلان، در وضعیت یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است. 2-با تدوین قوانین و پا فشاری بر حرکت از آموزش های سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی ترمیم شود و در ادامه با تدوین و ارائه راهکارهای تشویقی افراد، سازمان ها و مؤسسات را درگیر فضای یادگیری الکترونیکی کرد. 3-با ارائه راهکارهای خلاق، ظرفیت بهره برداری از بضاعت های موجود را وسعت بخشیم و در عین حال به حمایت های دولتی و خصوصی درباره گسترش دامنه دسترسی و کاربری رایانه و اینترنت و ایجاد فرصت های جذاب سرمایه گذاری برای بخش خصوصی شرایط را جهت رشد و ارتقای یادگیری الکترونیکی فراهم کرد. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
در کره جنوبی، آموزش بوسیله رسانههای دیجیتال صورت میگیرد. کامپیوتر و اینترنت در همه کلاسهای درس وجود دارد و دولت تصمیم دارد کتابهای الکترونیکی را جایگزین کتابهای معمولی درسی کند. کودکان خانوادههای کمدرآمد، تبلت و کامپیوتر رایگان دریافت میکنند. مدرسه ای در آلمان دانشآموزان این مدرسه نوشتن را بدون مداد و دفتر و با کمک اسمارتبورد و نتبوک فرامیگیرند. این مدل آموزش توانائی کودکان در کار با کامپیوتر را افزایش میدهد و از سوی دیگر شبکهای بودن کامپیوترها تقویت روحیه مشارکت و همکاری در بین کودکان میشود |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
سلام در بعضی از کشورهای پیشرفته مطمئنا تا پنج سال آینده فضای فیزکی دانشگاه ها و کتاب های چاپی مورد استفاده نمی باشد و حتی برای کودکان نیز "یک لپ تاپ برای هر کودک "در نظر گرفته خواهد شد و کتاب های چاپی فقط جنبه تزئینی پیدا می کنند. بهترین مقالات دانشگاهی بر روی وب قرار خواهد گرفت و هزینه تحصیل دانشجویان نصف می شود که با توجه به فواید یادگیری الکترونیکی سطح علمی افراد جامعه به طرز چشمگیری افزایش می یابد. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با پژوهشی که درباره این بحث کردم به یک جمله جالب از دانشگاه موفق MIT رسیدم که شعار اصلی خودشونو در یک جمله جامعی بیان کردند: " هدف اصلی ما مبارزه با انحصار علم در سراسر جهان است" به نظر من ترسیم آینده ای برای آموزش الکترونیکی در عصر فناوری اطلاعات باید در مسیری با حضوری فعال و گسترده در مجامع بین المللی جهت گسترش علم و دستیابی به دانش جهانی باشه، باید توان و روحیه نوآوری و کارآفرینی رو ارتقا بدیم و همچنین از همه مهمتر دوره های آموزشی رو با نیازهای واقعی کشور منطبق کنیم. بایستی در کنار پوشش دهی مناسب فرهنگ و اخلاق حرفه ای رو در کشورمان ترویج دهیم. با گام برداشتن در این مسیر و مواردی از این قبیل به افزایش بهره وری و بازخورد آموزشی مناسب کشورمان خواهیم رسید. آموزش الکترونیکی باید تربیت کننده افراد متخصص و آزاداندیش و توانمندساز در دنیای مجازی باشه تا انسان رو به سوی رشد و کمال واقعی اش برسونه |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام خدمت دوستان عزیز و تشکر از مطالب خوبی که ارائه دادند با جستجویی که در اینترنت داشتم به این نتیجه رسیدم که نظام های آموزشی در آینده به سمت یادگیری اجتماعی (Social Learing) و یادگیری و کار مشارکتی (Collaborative Working & Learning) گرایش خواهند داشت. در این خصوص به سایتی رسیدم به نام The Centre for Learning and Performance Technologies (C4LPT) (http://www.c4lpt.co.uk) که در خصوص چگونگی استفاده از فناوری های نوین در امر آموزش و بهبود کارایی ها فعالیت می کند و نتایج تحقیقات را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار می دهد. موسس این سایت خانم Jane Hart در یکی از مقالات ارائه شده در بلاگ تخصصی خود آموزش را در محیط های تجاری شامل 5 مرحله می داند که به طور مختصر آنها را در شکل زیر بیان می کند.همان طور که در شکل مشخص شده هرچه از مرحله 1 به سمت مرحله 5 پیش می رویم مسئولیت یادگیری بیشتر به عهده یادگیرنده گذاشته می شود و یادگیرنده استقلال بیشتری را در امر یادگیری پیدا می کند و در نهایت به آنجا می رسد که یادگیرندگانی خودسازمانده (self-organized learners) خواهیم داشت که کار = یادگیری و یادگیری را = کار می دانند. در این مقاله به تفصیل هریک از موارد ذکر شده در شکل توضیح داده شده که توصیه می کند حتماً دوستان سری به لینک مقاله بزنند. http://www.c4lpt.co.uk/blog/2012/08/28/learning-in-a-social-business/ |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
آقای محمودی قوانین تالار فراموش نشود (ذکر منبع ) مقاله مطرح شده آقای کمالی موضوع جالبی است توصیه می کنم دوستان حتما مراجعه کنند . |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
بسیار جالب، آقای کمالی من هم در جستجو هام به همین نتیجه رسیدم البته شما بسیار جامع و مفید بیان کردین و مقاله خوبی رو معرفی کردین، مخصوصا توی صفحه خود مقاله اون جدول که توضیح شکلی هست که قرار دادین بسیار عالی و مفید هست و نتیجه درخور توجهی از تحقیق به دست آمده. سپاسگزار |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام . بنده هم در پی جستجوهایی که انجام دادم به چند وب سایت بسیار جالب رسیدم که در مورد آینده آموزش الکترونیکی توضیحاتی داده بودند . سایت اول : http://www.kineo.com/e-learning-trends/future-of-e-learning-in-universities.html توضیحات : وب سایت kineo که یک سرویس دهنده جهانی آموزش الکترونیکی است به همکاری شرکت intel تحقیقی انجام داده اند با این عنوان " چگونه دانشگاه های قرن 21 برای رسیدن به اهداف خود از آموزش الکترونیکی استفاده میکنند " و سپس نتایج تحقیقات رو که بسیار هم جالب هستن بیان کردن . متن اصلی نسبتا روان هست و چون نمیخوام نوشته م طولانی بشه ، ترجمه ش رو اینجا نذاشتم . فقط ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که به اعتقاد آنها " آموزش الکترونیکی در حال تبدیل شدن به هسته محیط آموزشی دانشگاه های برتر دنیا است " سایت دوم : http://www.slideshare.net/janehart/the-future-of-elearning-is-social-learnng توضیحات : همانطور که آقای مردانی بیان فرمودن خانم Jean Hart اعتقاد دارند که آینده آموزش الکترونیک به آموزش اجتماعی منجر میشه . در پی جستجوها ، به یک فایل فلش جالب رسیدم که آدرس اون رو هم قرار دادم . با تشکر |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
سلام و تشکر از همه دوستانی که در بحث مشارکت کردند . آقای مامندی امیدواریم در کشور ما هم به زودی آموزش الکترونیکی به هسته آموزش عالی تبدیل شود و نام مهرالبرز در این عرصه بعنوان پیشرو درخشان باشد و همانطوری که در چشم انداز دانشگاه مهرالبرز آمده و آقای دکتر عبادی نیز عنوان فرمودند مهرالبرز اولین اتخاب یادگیری الکترونیکی باشد . ضمنا پست دیگری جهت نظرات ارزشمند شما در خصوص چشم انداز مطرح شده دانشگاه که آقای دکتر عبادی فرمودند ایجاد گردیده است . از مشارکت شما سپاسگذار خواهیم بود |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی ارتباطات و دسترسی به شبکه جهانی اینترنت که جوامع را با حجم انبوه اطلاعات احاطه کرده لزوم استفاده از سیستم های آموزش الکترونیکی(E_learning) به دلیل موارد ذیل اهمیت زیادی پیدا کرده : 1-یادگیری از راه دور 2-یادگیری عمیق و محتوا سازی با استفاده از محیط های چند رسانه ای (Multi Media) 3-ارتباطات گسترده کاربران به ویژه در محیط های آکادمیک و اشتراک دستاورد های جدید در حوزه علم و تکنولوژی 4- دستیابی کاربران به منابع مختلف اطلاعات 5-سرعت سریع انتشار اطلاعات همگی از عوامل رشد روزافزون این مقوله در زمینه تکنولوژی اطلاعات می باشد که با توجه به این عوامل چشم انداز آموزش الکترونیکی را بیان نموده
چشم انداز آموزش الکترونیکی از دیدگاه بنده : 1-حذف سیستم یادگیری سنتی واستاندارد سازی متدهای آموزشی 2-راه اندازی دهکده آموزش الکترونیکی جهانی یا هاب های اطلا عاتی جهانی 3- رشد سریع علم و تکنولوژی و توسعه اقتصادی جهان 4- یادگیری علوم مختلف به سهولت وبا صرف هزینه های خیلی پایین البته نباید از اهمیت سیاستگذاری دستگا ههای اجرای و نظارتی در این عرصه چشم پوشی کرد |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام وتشکر از دانشجویان عزیز
ازمشارکت مفید دانشجویان وارائه مطالب نو سپاسگزارم حوشبختانه این درس زمینه تحقق آرمانها وراهبردهای اصلی جوزه یادگیری الکترونیکی را به سهولت فراهم می نماید. دررابطه مبخث فوق یعنی ترسیم چشم انداز ، سال گذشته درقالب برنامه استراتژیک ،چشم انداز دانشگاه مهرالبرز را به شرح زیر ترسیم نموده است : دانشگاه مهر البرز انتخاب اول دانشجویان دریادگیری الکترونیکی "
درخواست میگردد با توجه به اینکه درخال حاضر دانشگاه درحال اجرائی نمودن این برنامه است ازنظرات خود مارا بهره مند فرمائید.
ضمنا از اقای مهندس رودیاری درخواست می شود که مطالب خوب دانشجویان را برای ارائه دربلاگ اساتید وهمچنین نشریه راه مهر دانشچویان دانشگاه فراهم نمایند.موفق باشید |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام خدمت تمامی دوستان با نظر دوستان موافقم. به نظر من با توجه به اهداف آموزش الکترونیکی (علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، اقتصادی، اجتماعی) تا زمانی که مردم به آموزش نیازمندند، آموزش الکترونیکی عرصه ای رو به رشد خواهد داشت که از این طریق فراهم کردن زمینه مناسب برای انتقال دانش و تولید اطلاعات بوجود خواهدآمد. عواملی که د ربهبود آموزش الکترونیکی موثر می باشد سازماندهی، یکپارچه سازی، و هدفمند کردن ارائه مطالب رائه شده در این نوع آموزش و بهره گیری از تکنولوژی برای ایجاد روش های جدید آموزش می باشد. با و جود اینکه آموزش الکترونیکی به فضای آموزشی نیازی ندارد اما محقق کردن این نوع آموزش به برنامه ریزی بلند مدت و سیاسیت های اصولی نیاز دارد. با تشکر از دوستان ، نظرات مفیدی ارائه نمودند. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
باسلام در دنیای کنونی جامعه ای برنده است که به سمت توسعه هر چه بیشتر فناوری اطلاعات حرکت کند به نظر می رسد تحول در جهان هم از دانشگاه شروع می شود و هم به دانشگاه ختم می شود دانشگاه ها با تولید دانش و اطلاعات امکان تولید تجهیزات و امکانات جدید را به وجود می آورند و محصولات متنوع تولیدی جهان نتیجه عملی فرایند تولید دانش وتجهیزات تخصصی هستند با ایجاد دانشگاه الکترونیکی می توان در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشگام بود و بر جامعه از طریق تربیت نسل نوین مدیران و متخصصین تحول آفرین تاثیر گذاشت |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
امروزه بسیاری از دانشگاههای مطرح دنیا از آموزش الکترونیک با بهترین منابع و اساتید استفاده می کنند و این آموزشها به صورت رایگان می باشد و نهایتا مدرک معتبر تحصیلی صادر می گردد و سپس فرد آموزش دیده به بازار کار معرفی می گردد به نحوی که هزینه تحصیلات دانشجو از دستمزد او کم می گردد. به عنوان مثال: http://mitx.mit.edu/ یا http://www.udacity.com/ با تشکر |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام همانطور که اشاره شد، آموزش الکترونيکي e-learning صنعتي نوپا در تكنولوژي آموزشي وآموزش از راه دور است، اما مراكز و مؤسسات آموزشي به ويژه دانشگاهها در تلاشاند تا هرچه سريعتر الگويي مناسب با ساختار آموزشي و فرهنگي كشور در زمينه آموزش الكترونيكي ارائه كنند. جوامع به مرور زمان و در راه رفتن به سمت جامعه اطلاعاتي نياز روزافزوني به آموزش و مهارت و همينطور نيروي متخصص خواهند داشت. با گسترش جوامع، نسلي تازه پا به عرصه ميگذارد كه نياز به تربيت، تخصص و آموزش دارد، اما از طرفي تواناييهاي دولتها براي تحت پوشش قرار دادن كل اين پتانسيل كافي نخواهد بود. گسترش بيوقفه و كم هزينه سيستم آموزشي الكترونيكي در سراسر دنيا، راهی برای حل این مشکل است.. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با تشکر از تمامی دوستان بابت مطالب فوق العاده ارزشمند به نظر من E-Learning باید در لایه لایه اقشار جامعه نفوذ کند و مطمئنا رخ خواهد داد.از کودکانی که به مدرسه می روند تا سالمندانی که به دنبال یادگیری برخی مباحث هستند.اما نکته قابل تامل حذف رابطه رو در رو است.آنجایی که بشر نیازمند برقراری اینگونه رابطه متقابل می باشد.باید حتما اهالی ارتباطات و یادگیری الکتونیکی تمهیداتی اندیشه کنند. حتما تمام دنیا درگیر مسأله E-Learning می شوند اما در وهله اول باید به طور کافی آموزش استفاده از آن را فراگیرند. E-Learning آینده کاملا روشن و همه گیری دارد.همه در هر ساعت و مکان با همان شعار 24/7 به آن رو می آورند و نتایج سودمند ان در جامعه جهانی و سطح خرد ان کشورها و شهرها نمودار می شود با تشکر |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
به نظر من در آینده Elearning عیارت خواهد بود از ترکیبی از LMS های کنونی و شبکه های اجتماعی. به نحوی که هر کس بتواند در هر فیلدی آموزشی برای دیگران بگذارد . آموزش ها توسط مردم طبقه بندی و ارزش گذاری شود. برای تصورش ترکیبی از این سایتها را در نظر بگیرید : stackoverflow.com , wikipedia.com , lms.mehralborz.com |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
در دتیای امروز که بر اساس دنیای مجازی کسب و کارها تعریف شده راهی بجز آموزش مجازی وجود نداره که از زمان و بازارهای رقابتی دور نباشید چشمانداز جامعه اطلاعاتي در ايران چيست؟براي ارائه تصوير كلان از جامعه اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران لازم است در ابتدا دورنماي اين جامعه ترسيم شده و سپس ويژگيهاي خاص اين جامعه در ايران كه برگرفته شده از اهداف چشمانداز بيست ساله كشور است، تشريح شود؛ دورنماي ياد شده در قالب چشمانداز جامعه اطلاعاتي و ويژگيهاي آن در قالب مختصات ارزشي جامعه اطلاعاتي در ايران ارائه شده است. همچنين سياستها و زيرساختهاي سازماني، قانوني، قضايي و امنيتي براي انجام فعاليتهاي مختلف الكترونيكي به روشني وجود داشته و استانداردهاي لازم در اين زمينه تعريف و بكار گرفته شده است. اما مختصات ارزشي جامعه اطلاعاتي در ايران چيست؟ حوزه راهبردي جامعه اطلاعاتي ايران اقتصاد شبكهاي، سياستهاي حاكم بر توسعه جامعه اطلاعاتي حوزه راهبردي توسعه دسترسي به محيط شبكهاي جامعه اطلاعاتي، محور دستيابي به جامعه دانايي شبكههاي جهاني اطلاعاتي گامي مهم در راستاي... |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام چشم انداز آموزش الکترونیکی در جهان به وفور دیده میشود به گونه ای که اموزش مجازی برای کودکان با سایتهای گوناگون از جمله سایت www.e-learningforkids.orgو برخی دیگر از سایتها که سالهای گذشته اصلا وجود مجازی نیز نداشت قابل تامل است .در بسیاری از مقالات و روزنامه ها با عنوان trends of e learning 2015 مواجه هستیم که بسیاری از application mobile در این مقالات برای آموزش های مجازی در آینده در نظر گرفته شده است .
دوستان در صورت تمایل می توانند به مقاله کوتاه که تحقیقات بر روی یادگیری های متنوع و هم چنین عملکرد یادگیری الکترونیکی می باشد را مطالعه نمایند.اما آنچه که اساتید دانشگاهها از جمله دانشگاهforward را به آموزش مجازی و الکترونیکی سوق می دهد آزمایشها و تحقیقاتی است که بر روی عملکرد مغز انسان در زمانی که آموزش از طریق multimedia صورت میگیرد تا روش سنتی بسیار جالب و منطقی به نظر میرسد .آموزش مجازی رانندگی هم اکنون در جهان بسیار استفاده می شود که حتی خطرات جانبی این آموزش را کاهش داده است .ماشین های شبیه سازی در آموزش خلبانی نیز نمونه آموزش الکترونیکی حتی بدون نیاز به فرد ماهر در این زمینه بسیار مورد توجه می باشد .بر اسای مقالات مطالعه شده افزایش یادگیری -کاهش هزینه -در دست گرفتن زمان -مهم ترین عامل ها برای به کارگیری اموزش الکترونیکی در جهان معرفی شده است .وجود ابزارهای همچون سیستم های هوشمند دسترسی به برنامه های مبایل ماشین های مجازی vidio &demo این آموزش مجازی را ساده و جذاب و فراگیر کرده است . http://www.fldlc.org/Workforce/TrendsFutureDirectionsofe-Learning.pdf |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
سلام دوستان خواهش می کنم طول متن های خودتون رو کمتر کنید و اگه امکانش هست لینک مطلب مورد نظر یا فایلی رو ضمیمه کنید باور کنید میل و رقبتی برای خوندن بقیه متن نمی مونه وقتی متن های دو سه صفحه ای اینجا پست می کنید امیدوارم انتقاد من رو منفی نبینین همچنین من فکر می کنم وقتی سوالی با همچنین مضمونی پرسیده می شه، بهتر هست یه مقدار مطالعه کنیم و بعد برداشت های خودمون رو پس از تحلیل مختصر و مفید با ذکر منبع بنویسیم آقای رودباری نپرسیدن که فرمول گرانش زمین چی هست که حتما باید جواب رو Copy/Paste کنیم. بهتر هست نظرات حداقل سه ویژگی زیر رو داشته باشن. اشاره به لینک اصلی مطلب افزودن فایل مفید و مختصر امیدوارم دوستان ناراحت نشن موفق باشید |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
تصور بنده این است که آموزش الکترونیکی در آینده به یک باور قلبی در همگان تبدیل می شود که دنیا را با ابزار و تکنیکهایش شگفت زده خواهد کرد. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام یکی از مواردی که با گسترش آموزش الکترونیکی در آینده بوجود خواهد آمد مدارس هوشمند می باشد. از آنجاییکه پاره ای از فعالیتهای مرسوم در مدارس دیگر، در این مدارس به کمک فناوری اطلاعات کاهش می یابد، کمیت و کیفیت تعاملات بین دانش آموزان، معلمان و والدین ارتقاء می یابد و در نتیجة هم افزایی حاصل از تعاملات این سه گروه، امکان ایجاد شرایط یادگیری بهتر برای دانش آموزان فراهم می گردد .تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است. نباید به اشتباه اینگونه تلقی گردد که در مدارس هوشمند، تکنولوژی جای افراد و اشخاص را می گیرد بلکه همچنانکه پیتر دراکر نیز گفته است :کار یدی جای خود را به کار دانشی می دهد، اما نقش تعیین کننده انسان به عنوان حاکم سازمانی همچنان برقرار و مستدام خواهد ماند، و بنابراین استفاده از تکنولوژیهای مذکور تنها به عنوان ابزاری در جهت رسیدن به هدف آموزش و تعلیم و تربیت کارآمدتر و متناسب با آهنگ فزاینده تغییرات در دنیای حاضر می باشد. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام وخسته نباشید بچه به نظر من یاد گیری الکترونیکی به این زودی زود ها در ایران جا نمی افتد چون این فرهنگ در کشورما قابل قبول نیست.هنوز جوان های ما به فکر دانشگاههای روزانه هستند.که اونجا ها درس بخونن.ووقتی از مجازی صبخت میشه جلوه خاصی نداره |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
به همه ما گفته شده است كه شبكه كامپيوتري قابليت برتري دارد و زمينه اي مساعد براي انواع روشهاي آموزش وكارآموزي- بويژه كارائي بالا وروش موثر ارتباطات وتعاملات دو طرفه استاد و شاگردان او را فراهم مي نمايد. به هر حال ، واقعيت هنوز تا حدي غير رضايت بخش است. كارشناسان فناوري به ما مي گويند كه فناوريها و كاركردهاي قدرتمند آنان از قبل وجود داشته اند و اكثريت ما به آن اعتقاد داريم. سياستمداران به ما متذكر مي شوند كه كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات ، صنعت آموزشي را در يك وضعيت انتقال انقلابي قرار خواهد داد و اكثريت ما چنين نظري داريم.سوال آن است كه چگونه مي توانيم پيش بيني صحيح كنيم؟براي مثال ، اثرات بالقوه فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يك واقعيت بر نظام آموزشي مادام العمر وجامعه يادگيرنده آن چگونه است؟در حقيقت ، كاركردن با تمام معلمان و مربيان ، به ويژه داشگاهيان در حوزه هاي مختلف علمي بي نهايت مشكل است . بنابراين ، سوال به اين صورت مطرح مي شود كه چگونه مي توان دانشگاهيان را در اين ماموريت تاريخي مشاركت دهيم؟اين يك چالش اساسي براي تمام دانشگاهيان در مدارس و دانشگاهها است كه با ICT آشنا شدند و در گسترش سيستم آموزشي يادگيري باز واز راه دور و نيز طراحي دوره هاي آموزشي و ابزار هاي چند رسانه اي يادگيري آزاد واز راه دور در گير باشند.
شكاف ديجيتالي بين كشورهاي توسعه يافته ودر حال توسعه و نيز بين شهروندان هر كشور در ساليان اخير به شدت در حال افزايش است. ساختار ملي اطلاعات (NII)در كشورهاي مختلف قابل مقايسه نمي باشد ونيز ميزان دسترسي به طيف متنوعي از امكانات آموزش باز واز راه دور بين مناطق آمريكاي شمالي و كشورهاي زيرصحرا به شدت نا متعادل مي باشد.گزارشات مر بوط به چين، هند وآمريكا همگي مبين آن است كه يك شكاف ديجيتالي بزرگ بين خانوارهاي پر درآمد و كم درآمد وهم چنين ميان افراد ساكن مناطق شهري و روستائي وجود دارد. تا كنون دولتها در بسياري از نقاط جهان خط مشي را در مواجهه با مشكل شكاف ديجيتالي اتخاذ نكرده اند وجامعه بين الملل نيز با همان چالش مواجهه است. بنابراين ، چه كسي مسئول حمايت از « افراد محروم » و « دوره هاي سود آور » در آينده خواهد بود؟هدف اصلي آموزش از راه دور- از زمان اختراع آن در قرن 19 – باز كردن (گشودن) دسترسي آنهائي بوده است كه از فرصت حضور در سيستم هاي رايج آموزش- به ويژه آموزش عالي – محروم شده اند. به نظر مي رسد كه اين هدف كاهش بي عدالتي و افزايش دموكراسي نمي تواند براي بسياري از عرضه كنندگان جديد آموزش بر خط جذاب باشد.آنها آموزش الكترونيكي رادر حكم تجارت الكترونيكي و دوره آموزش هاي بر خط را به عنوان يك كالاي مصرفي تلقي مي نمايند.آن قابل دريافت است اگر كسي قدرت خريد داشته باشد، در غير اين صورت دست نيافتني است. اين وضعيت يك چالش جدي براي « افراد محروم » و « دوره هاي غير اقتصادي » است. به دليل جدائي معلم و ياد گيرنده از نظر فضاي زماني، آموزش از راه دور به واسطه ماهيت ،از آموزش حضوري دانشگاه محور متمايز مي باشد. بنا براين، روشهاي آموزشي سنتي- كه به واسطه آموزش سنتي مدرسه محور توسعه يافت نمي تواند به طور كامل در حوزه آموزش از راه دور به كار رود. روشهاي جديد آموزش در طي سه دهه گذشته جهت نظريه پردازي در آموزش و يادگيري از راه دور گسترش يافته است. به هر حال ، چون همگرائي بين آموزش از راه دور وآموزش سنتي عموميت بيشتري مي يابد، وظيفه توسعه يك نوع روش آموزشي يكسان در مقابل دانشگاهيان قرار گرفته است. اين روش جديد آموزشي يكسان بايد براي هر دو گروه دانشجويان سيستم حضوري و از راه دور و نيز هر دو گروه روش آموزش سنتي و آموزش از راه دور سودمند باشد. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
سلام در پایان روز این پست آیا یکی از دوستان می تواند جمع بندی از نظرات دوستان دیگر داشته باشد؟ |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
در مطالب ارائه شده توسط دوستان یک نکته به خوبی قابل لمس است و آن تغییر و تحول در نظام آموزشی است و شاید با پیاده سازی درست و منطقی این تغییر و تحولات بتوانیم آینده روشنی از آموزش الکترونیکی رو ترسیم کنیم ازجمله موارد کلیدی تر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
برای کاربردی و عملی کردن مطالبم مقاله ای رو انتخاب کردم که در عین سادگی متن به خوبی تصاویر قابل درک و فهمی رو برای پیاده سازی آموزش الکترونیکی در عصر فناوری اطلاعات بیان می کند. این مقاله شامل چهارچوب، الگوی مناسب در چرخه یادگیری و یک مدل پیشنهادی برای اجرایی کردن آن هم هست. |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام بچه فکر میکنید بهتره به این لینک هم یه نگاهی بندازید بد نیست http://www.dpi.ir/fa/news/2988 و http://hamandishi.net/2010/2010-09-04-17-47-31/1388-09-11-23-03-12/72-resaneh/123-1389-05-20-15-07-52.html |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
باسلام وسپاس از مشارکت خوب ، دقیق دانشجویان عزیز
مشارکت بیش از 60% دانشچویان آنهم با ارائه مطالب مقید وبدیع ومتنوع ودرایتدای دوره واقعا" جای سپاسگزاری دارد بنده به نوبه خود به وجود دانشچویانی مطلع وفهیم دراین درس ویلکه این دانشگاه افتخار می کنم: 1- درقرن 21 همه تحولات اقتصادی ، اچتماعی قرهنگی ،سیاسی و...ازجمله حوزه آموزش متاثر از ICT هستند فناوری اطلاعات یانقش اصلی ومحوری دراین تحولات راداردویا حداقل یکی از ازکان تحول است .بنابراین همانگونه که ICT توانسته است درتجارت e-commerce دز اقتصاد e-business دربانکداری e-banking درسیاست -e- ghaverment -و.. بدنبال داشته باشد درحوزه آموزش هم e-learning را به ارمغان آورده است . 2-درنتیجه کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات امروزه درحوزه های آموزشی به وبژه دانشگاهها یک امر اختیاری نبوده بلکه الزامی است یازگشت یه گذشته امکان پذیر نیست جامعه جدید جامعه اطلاعاتی است ویژگی اصلی این چامعه تولید ، ذخیره وانتشار اطلاعات درزمان مناسب ، ویاهزینه مناسب است ودانشگاهها مهمترین نهاد دراین حوزه اند.دانشگاهها امروزه حداقل دارای زیرساخت میتنی برICT را بابد داشته باشند وحداکثر به سمت مجازی سازی کل نظام آموزشی خود دراین زمینه خواهند رفت نمونه دانشگاه MIT ، florida، و... که برخی از دانشچویان اشاره داشتندوتقصیل آن درکتاب پیوست آمده است . پس چشم انداز آموزش الکترونیکی بسیار روشن وبه صورت همه چانیه درجال توسعه است .واتفاقا" درایران هم قدمهای خوبی دراین زمینه برداشته شده است . آیا میدانید درحال حاضر بیش از 20 دانشگاه معتبر وممتاز درابران به آموزش الکترونیکی روی آورده اند؟ وبا همه محدودیتها بیش از 30.000 دانشجو درحال تحصیل دردانشگاههای ایران هستند؟ 3-آموزش مجازی جایگزین نظام آموزش عالی سنتی نیست بلکه مکمل آنست ، درنتیجه رقیب نیست ، به هیمن دلیل دیر یازود همه دانشگاهها واساتید به صورت داوطلبانه ازتوسعه آن استقیال خواهند نمود. 4- درجال حاصر گرچه محدودیتها وتنگناهائی درتامین زیر ساحت وپهنای باند وجوددارد اما این امر موقتی وبیشتر مدیریتی است وکشور دارای زیزساخت مفید وجامع فیبرنوری است وبا تغییرو بهبود مدیریت وسیاستها تفییر اساسی دراین جوزه را شاهد خواهیم یود . 5- امروزه یادگیری الکترونیکی به صورت یک نظام تعریف شده آموزشی پس از مطالعه وتجریه حدود 20 ساله درچهان وده ساله درایران مراجل تکاملی خودراطی میکند که درجلسات بعدی به طور تفصیلی بدان پرداخته خواهدشد. ضمن تشکز ار همه دانشجویان درمشارکت این میحث ، از دانشچویان زیر بدلیل مطالب مفید تشکر ویژه می شود: حانم علوی ،خانم ربیعی ،خانم اسدی ، خانم دیلمی از اقایان ، خیراندیش ، ایرانمنش ، فرحزاد، مامندی ،محمودی وآقای کمالی . موفق باشید عبادی 28/7/91 |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
باسلام جهان به سرعت موج سوم يا عصر اطلاعات را پشت سر مي گزارد و براي ورود به موج چهارم يعني عصر مجازي آماده ميشود. عصر مجازي بشر را از فضاي دوبعدي اينترنت و جامعه اطلاعاتي كه امروزه در حال شكلگيري است به فضاي سهبعدي و جامعه مجازي منتقل ميكند.اگر ما چشم انداز آينده جهان را دنياي سهبعدي عصر مجازي حاصل از چهارمين موج تغيير و تحولات بشر با هدف معنويت و توسعه عدالت قرار دهيم، قطعا شرايطي را بوجود آوردهايم كه ميزاني براي ارزشيابي و سنجش جامعه اطلاعاتي فردا خواهيم داشت.در چنين شرايطي نياز به استفاده از ابزارها و روشهای مختلف فناوري اطلاعات, از جمله: يادگيري الكترونيكي كه بعضاً به آن يادگيري از راه دور، يادگيري برخط، يادگيري از طريق رايانه و يادگيري از طريق اينترنت5 هر روز بيشتر و بيشتر در بين مردم احساس ميشود.درواقع هرچه جلوترپیش میرویم توقسمت به اشتراک گذاشتن تجربیات بیشترمیشه وکلاس های دزس چه درمدرسه وچه دردانشگاه همه مجازی خواهندشد وتوسعه دانش افزایش پیدامیکنه |
Re: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
با سلام از نظردوستان نهایت استفاده را بردم به نظر من با پیشرفت تکنولوژی مبحث یادگیری نیز پیشرفته تر خواهد شد همانطور که با پیشرفت تکنولوژی مبحث یادگیری الکترونیکی در web 2,smartphones ها به وجود آمده است. با تحقیقات به موضوعات زیر رسیدم • مبحث یادگیری الکترونیکی کاملا مشارکتی است ودر اینده مشارکت را تسهیل خواهد کرد(ease collaboration of learning) • کلاس های درس دانشگاه ها و سپس مدارس کاملا به صورت مجازی خواهد بود • محیط کلاس های مجازی بصورت 3D • مشارکت کامل دانشجو و دانش آموزان همانند کلاس های سنتی در محط 3D • معیار های اندازه گیری پیشرفته برای افراد در یادگیری الکترونیکی • less searching for information and more information will be brought to people http://www.slideshare.net/learntel/vision-of-the-future-where-will-elearning-be-in-2020 http://www.traininghat.com/blog/bid/134467/Future-of-eLearning با تشکر |
پاسخ: چشم انداز آموزش الکترونیکی
|
|
در مورد وضعيت اموزشهاي مجازي و چشم انداز ان مطالبي را خوندم كه خالي از لطف نيست: مقدمه :ایران در لایه زیرساخت مورد نیاز برای یادگیری الکترونیکی که برمبنای وجود زیرساخت نرمافزاری و سختافزاری، امکان دسترسی به شبکه، ضریب نفوذ اینترنت و عوامل زیربنایی در توسعه شبکه یادگیری مورد سنجش قرار گرفته است، در مرحله ابتدایی قرار دارد اما در لایه دستاندرکاران نسبت معلمان، اساتید و متولیان امر یادگیری مجهز به دانش نرمافزارهای پایه و نرمافزارهای آموزشی در مرحله پیشرفت قرار دارد و این در حالی است که میزان بهرهبرداری معلمان و اساتید از این دانش و میزان تأثیر آنان در توسعه یادگیری الکترونیکی به واسطه مسائل فرهنگی، مسائل زیرساختی و نبود قوانین مدون، در سطح ابتدایی به سر میبرد. |
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393