موفقیت آموزش مجازی در دروس نظری
در تحقیقی که به مدت دو سال در دانشگاههای انگلستان انجام شد به این نتیجه رسیدند که دانشگاهی مجازی آنچنان که در آموزشهای نظری موفق است در عرصه آموزشهای عملی توفیقی ندارند.
همچنین بر اساس این تحقیق و بر خلاف انتظار، روش ارایه درس به درس در شیوه آموزش مجازی آهستهتر از دانشگاههای سنتی است.
همچنین بررسی در یکی از رشتههای علوم انسانی مشخص کرد که استفاده از تکنولوژی کنفرانس ویدیویی سبب شد تا طرفین برگزاری کنفرانس از هزینه بالای آن شاکی شده و کار را ناتمام رها کنند.
آنچه در پی این پژوهش مورد توجه بیشتر قرار گرفت، هماهنگی لازم در تمام ابعاد آموزش مجازی برای انجام کار بود و در عمل بر خلاف نظریه باید یک نظام مدیریتی هماهنگکننده بکار گرفته شود تا اهداف آموزشی را تامین کند.
کارشناسان معتقدند ارایه دروس نظری در دانشگاههای مجازی ایران میتواند بسیار موفقتر از دروس عملی باشد زیرا امکانات لازم برای ارایه دروس نظری محدود است و دانشجویان به راحتی با استفاده از یک فایل متنی میتوانند به آن درس را فرا گیرند.
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: امروزه به رغم وجود فناوریهای جدید بحث عملی آموزش مجازی ضعیفتر از آموزش سنتی است زیرا در ایران آموزش درسهای عملی بطور کامل از طریق اینترنت انجام نمیشود.
مهندس بیدخانی افزود: در کشور ما اینترنت قابلیت استفاده برای آموزش دروس عملی را ندارد.
وی گفت: از دیگر مشکلات میتوان به نبودن نیروی متخصص به معنای واقعی در کادر دانشگاههای مجازی اشاره کرد.
او افزود: یک مشکل بزرگ این است که وقتی یک تکنولوژی جدید وارد کشور میشود مسوولان نمیتوانند به راحتی از آن مطابق با دیگر کشورها استفاده کنند.
این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات گفت: اگر مسوولان یک تکنولوژی را وارد کشور میکنند باید به صورت تمام و کمال امکانات آن را فراهم کنند تا مشکلاتی گریبانگیر مصرفکنندگان نباشد.
وی همچنین افزود: در بعد فرهنگی، تاسیس دانشگاههای مجازی فرصتی برای معرفی دانشگاههای ایران، فرهنگ و زبان کشورمان است.
او بیان کرد: از نظر اقتصادی نیز دانشگاههای مجازی بینالمللی در داخل کشور بخاطر موقعیت سیاسی و فرهنگی ایران میتواند موجب ارزآوری شوند، پولی که میتوان از آن در تحقیق و یا توسعه دانشگاهها استفاده کرد.
وی گفت: از آنجا که تاسیس دانشگاه مجازی هزینههای کمتری نسبت به دانشگاه سنتی دار دانشگاههای مجازی بسیار مقرون به صرفه هستند.
او تاکید کرد: به رغم همه تنگناها و مشکلات موجود باید این نکته را در نظر داشت که دانشگاههای مجازی محل مناسبی برای گسترش، ظهور و بروز استعدادها، خلاقیت و نوآوری جوانان مشتاق علم است لذا تقویت این شیوه نوین آموزشی در قرن ،۲۱آن هم با نگاهی به جامعه اطلاعاتی دنیا در آینده نزدیک برای ایران امری اجتنابناپذیر مینماید.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی
|
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393