استراتژی قیمتگذاری درPriceline
کسب و کار Priceline در سال 1998 پایهریزی شد. این سایت یک حراجی آنلاین با امکان پیشنهاد قیمت از سوی مشتریان برای خرید و فروشندگان برای فروش اقلام کالا و خدمت است و از استراتژی حراجی پاکت بسته در قیمت اولیه پیروی میکند. این شیوه بدین صورت است که فروشنده کالا یا خدمتی را در سایت ارائه میکنند و کاربران به سایت اعلام میکنند که خرید آن کالا یا خدمت با چه قیمت برایشان مطلوب است یا بالعکس خریدار اعلام میکند اگر کالایی قیمت مشخصی وجود داشت خریدار آن با چه قیمتی خواهد بود. در پاسخ به پیشنهادات، کسب و کارها، برای رساندن قیمت به سطح قیمت پیشنهادی خریدار تلاش میکنند.
کسب و کار Priceline ابتدا سیستمی به نام تعیین قیمت توسط مشتریان NYOP یا Name Your Own Price را مورد بهرهبرداری قرار داد که موجب انقلابی در بسیاری از حرفهها شد. کسب و کار Priceline یکی از شرکتهای پیشرو در خدمات مسافرتی آنلاین است. تفاوت متمایز اقدامات کسب و کار Priceline در فراهمکردن فرصتی برای تهیة بلیط هواپیما در اجازه دادن به مشتریان جهت اعلام قیمت پیشنهادی خود بود. نوع مدل کسب و کار Priceline یک مدل مشتری به مشتری C2Cاست. در نوامبر 2007 سایت Priceline یک فراهمکنندة خدمات مسافرتی مبتنی بر اینترنت را به کار گرفت که خدماتی همچون بلیط هواپیما/کشتی، رزرو هتل، بستههای تفریحی و تعطیلات، و اجاره ماشین با قیمتهای تخفیفدار را ارائه نمود و ضربة شدیدی به جایگاه رقبایی مانند Expedia و Orbitz و Travelocity و Travelzoo زده زد و حتی موجب محو شدن بیشتر شرکتهای کرایه و مسافرکشی شد. البته به کارگیری این سیستم تنها فضای رقابتی نبود که باعث پشت سرگذاشتن رقبا توسط Priceline شد. کسب و کار Pricelineاز برند ویژه و با مفهوم جاافتادهای به نام «بهترین میانجی اینترنتی» «ultimate Internet middleman» استفاده میکند. مدیر ارشد اطلاعاتی کسب و کار Priceline بیان میکند که : هدف ما نایل شدن به صنعتی مشتری محور با زیرساختی برای ارائة بهترین تجربة خدمات مشتریان به صورت فردیسازی شده در کلاس جهانی هستیم به طوری که پشتیبان اساسی این شرکت در اینترنت باشد.
کسب و کار Priceline یک سیستم قیمتگذاری منحصر به فردی را به نام «سیستم جمعآوری تقاضا Demand Collection System» پایهریزی نمود که مشتریان را قادر به پرداخت کمتر در قیمت کالا و خدمات، در عین بالاترین درآمد برای فروشندگان نمود.
این شرکت یک مدل کسب و کار مجازی با یک فرایند سه مرحلهایبرای بکارگیری در وسعت اینترنت را به کار گرفت. این فرایند سه مرحلهای عبارتند از :
مرحلة اول شامل سیستم جمعآوری تقاضا میباشد که با تأیید کارت اعتباری مشتریان امکان خرید یک کالا یا خدمت را برای وی فراهم مینماید.
مرحلة دوم شامل ارتباطاتی است که مستقیماً تقاضای مشتریان را به فروشندگان تسلیم میکند یا آن تقاضا را برای تکمیل پیشنهادات مشتریان در یک دیتابیس قرار میدهد.
در نهایت در مرحلة سوم با توجه به پیشنهادات مشتریان که برای مدت معینی نگهداری میشوند که اگر قیمت پیشنهادی مشتریان برای برداشت آن از کارت اعتباری خود در مورد یک محصول یا خدمت مشخص قابل قبول نباشد، مشتری برای پیشنهاد قیمت جدید میتواند تقاضای خود را با بیان قیمت جدید وارد نماید.
مزیت ارائه شده برای مشتریان در سایت Priceline، صرفه جویی در قیمتها است.
مزیت ارائه شده برای فروشندگان در فراهم کردن ابزار مدیریت درآمد برای شناسایی شیوة افزایش درآمد ایشان است.
به دلیل نیاز مشتریان، فروشندگان و ویژگیهای محصولات به انعطافپذیری برند، این سایت فروشندگان را قادر ساخته است که بدون از هم گسیختگی کانالهای توزیع موجود یا با قیمتگذاری خردهفروشیها، به درآمدزایی افزایشی نایل شوند.
بازار هدف یک هدف مهم در استراتژی بازاریابی اثربخش جهت کاهش هزینههای بازاریابی از طریق هدفگذاری تلاشها برای بازاریابی است. جهان دیجیتالی امروزه در هستة اصلی بازاریابی قرار گرفته است و فناوری دیجیتال و اینترنت، طریقة ارتباط مشتریان با محصولات بازار آنها را تغییر داده است. به این دلیل کسب و کار Priceline به روش متفاوتی مشتریان خود را هدف گرفته است. استراتژی اساسی بازاریابی Priceline بر اعتقاد به همة مشتریان و نه فقط مشتریان استفاده کنندة اینترنت، به عنوان بازار هدف خود قرار دارد و مشتریان این کسب و کار فقط به کاربران اینترنت محدود نمیشود.
سایت Priceline یک پرتال تجاری است که مزیت مقایسة قیمتها بین تعداد زیادی از شرکتهای خدماتی مسافرتی و خدمات آنلاین رزرو هتل را برای مشتریان فراهم کرده است. کسب و کار Pricelineزاییدة دو شرکت مؤسس به نامهای والکر و والکر دیجیتال است که 49% سهام شرکت Priceline را در اختیار داشت.
بازاریابی و آگاهی از برند
سایت Pricelineیکی از برندهای شناخته شده، پیشرو و با کمپین ترجیحی در تجارت الکترونیک است. در سال 2006 هزینة بخش اروپایی تبلیغات آنلاین این کسب و کار تقریباً برابر 113.8 میلیون دلار و هزینة تبلیغات آفلاین آن 31.8 میلیون دلار بوده است. استراتژی بازاریابی کسب و کار Priceline بر ادامه و ارتقای آگاهی از برند و مفهومی که مشتریان بتوانند روی محصولات و خدماتی که مناسب برای ارئه در خدمات مسافرتی باشد، قرار گرفته است و تبلیغات اولیه از طریق تلویزیون، رادیو و بازاریابی آنلاین بوده است.
برای تضمین استراتژی بازاریابی، کسب و کار Priceline، اعتقاد بر بازار هدفی به اندازة همة مشتریانی دارد که حتی هنوز اینترنت را درک نکرده اند.
منابع و مآخذ :
http://www.wikinvest.com/stock/Priceline.com_(PCLN)/Marketing_Brand_Awareness
http://www.icmrindia.org/casestudies/catalogue/Marketing/Priceline%20Pricing%20Strategy-Name%20Your%20Own%20Price-NYOP.htm
http://www.slideshare.net/Kurara/priceline-presentation
http://essaymania.com/14492/marketing-strategy-for-priceline-com
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393