مدل درآمدی و مدل کسب و کار: مدل درآمدی و مدل کسب و کار
مدل درآمدی و مدل کسب و کار
از مدل هاي مشاهده شده فقط برخي از مدل ها قابل بررسي براي شركت
XXXXXXXX هستند :
·
فروش کالاها و یا ارائه خدمات (sale of goods
/ services):متداولترین مدل
– عرضه کالاها و خدمات را در اینترنت به ازای دریافت وجه آنها
·
کارمزد حق امتیاز(License fees): دریافت کارمزد به ازای فرآیندهایی که شرکت
در آن دارای سهم میباشد.
·
سیستم سفارشات “One-Click Ordering” شرکت آمازون از نمونههای این سیستم هاست. این
لیسانس به بسیاری از شرکتها واگذار شدهاست.
·
کارمزد به ازای هر دسترسی(Pay-per-view):پرداخت کارمزد به ازای هر بار دسترسی به اطلاعات.
·
تبلیغات(Advertising): این امکان را به سازمان تجارت الکترونیکی شرکت میدهد که در راستای
تبلیغات برای شرکتهای دیگر فعالیت نماید. از این جمله میتوان سایت مای نیاز (MyNiaz.com) را نام برد. البته تبليغاتي كه در سايت
شركت XXXXXXXX ممكن است قابل بررسي باشند فقط تبليغات مرتبط با صنايع غذايي بخصوص
شيريني و شكلات مي باشند.
·
حمایت(Sponsorships): دریافت کارمزد به ازای تقبل حمایت (Sponsorship) سایتهای الکترونیکی دیگر در سازمان خود.
·
Virtual
real-estate :حضور مداوم شرکت در فضای
مجازی وب و کسب موقعیت ممتاز و فروش یا اجاره این موقعیت به سایرین
·
مدل رانسام(Ransom Model): در اختیار گذاشتن (بخشی) از اطلاعات به صورت
رایگان و شارژ مشتری برای اطلاعات و یا دسترسی بیشتر. مثال: «استفان کینگ» یک بخش را
به صورت رایگان در اختیار میگذارد و در صورت تمایل مشتری به خواندن همه کتاب یا بخشهای
بعدی از او کارمزد دریافت مینماید. در اختيار گذاشتن مقالات ، كتاب ها ، تصاوير ،
ويدئو ها بصورت رايگان و ارائه اطلاعات مفيد به كاربران باعث بازگشتن بازديد كننده
به سايت و به ياد ماندن نام سايت در ذهن بازديدكنندگان مي باشد.
·
فروش اطلاعات مشتری(Sale of customer data): جمع آوری اطلاعات مشتری و فروش آن به دیگران.
این فعالیت در اروپا ممنوع میباشد ولی در آمریکای شمالی کاملاً متداول است.
·
پاسخ Offline به مشتری
(Offline customer response): اینترنت برای جلب مشتریان استفاده میشود و در ادامه فعالیتهای سودآور،
خارج از اینترنت و به صورت Offline انجام میشود.
·
کارایی واثربخشی بیشتر در معاملات (Efficiency
& effectiveness gains): بازدهی
عملیات تجاری به دلیل خطاهای کمتر، اطلاعات بیشتر و دقیقتر و... بالا میرود
مدل هاي ديگري نيز نطرح هستند كه ذكر نام آنها خالي از لطف نيست : مدل
Free In, Free Out و مدل
Freemium و سرویسهای ارزش
افزوده (مدل لینوکس)((Value-added services(Linux model): به ازای سرویسهای جدید که برای کالاها و سرویسهای
رایگان در اینترنت پیشنهاد میشود، کارمزد دریافت میگردد.
از دید سیستماتیک ورودی های فنی پس از پردازش به خروجی اقتصادی
تبدیل می کند، تا ورودی های فنی بکمک توانایی های فنی به خروجی های اقتصادی تبدیل
شوند. ممکن است این خروجی اقتصادی منتهی به پول نشود ، شهرت ، اعتبار ، برند و . .
. نیز می توانند اهداف یک مدل کسب و کار باشند.
همانطور که مشاهده شد شیوه های گوناگونی برای دسته بندی مدل های
تجارت الکترونیک وجود دارند که یکی از شاخص ترین آنها مدل آقای پروفسور مایکل راپا
است.
مدل هاي تجارت الكترونيك از ديد پروفسور مايكل به نه دسته تقسيم مي
شوند و آنچه كه ما در اينجا به آن مي پردازيم همين مدل خواهد بود:
·
واسطه گری ( Brokerage ): سایتهای آنلاین معامله گر : ebay, paypal,
amazon
·
تبلیغات ( Advertising ): فروش تبلیغ و پخش همگانی تبلیغات برای حجم
زیادی از بازدید کنندگان : yahoo, google, overture
·
داده محوری ( Infomediary ): بنگاه های معامله گری اطلاعات : Cool Saving,
Double Click
·
تجاری( Merchant ) :
سایتهای عمده فروش یا خرده فروش بر اساس لیست قیمت و یا حراجی : Barners &
Noble و ebay, amazon
·
تولیدی( Manufacturer ) : فروش مستقیم (فشرده سازی کانال توزیع ، کارآمدی ، خدمات و درک
نیاز های بهتر ، کاهش هزینه های سربار ) : Dell, BMW,HP
·
همکاری( Affiliate ) :
فروش اشتراکی با لینک همکاران : Pay.per.click
·
جامعه ای( Community ) : در آمد بر اساس فروش خدمات در یک جامعه امن بر اساس وفاداری مشتریان
: Orkut, Red Hat
·
عضویت( Subscription ) :ثبت نام در مجلات ، خبرنامه ها و . . . : Listen, Classmaster
·
كاربردی( Utility - On demand) : پرداخت بر ازساس میزان استفاده : Slash dot
مدل اصلی کسب و کار شرکت كه
توسط مشاوران به مديران شركت پيشنهاد شده است ، مدل تولیدی یا Manufacturer می باشد.
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393